Zadbaj o siebie po porodzie - prawidłowa pielęgnacja.

Podczas porodu krocze mocno się rozciąga. Czasami konieczne jest jego nacięcie. Ból krocza jest najbardziej uciążliwy między trzecią a piątą dobą po porodzie. Piszemy, jak sobie z nim radzić i jak pielęgnować krocze po porodzie.                              

Podczas porodu krocze (powierzchnia pomiędzy pochwą a odbytem) ulega silnemu rozciągnięciu na skutek naporu na nie części przodującej rodzącego się dziecka (główki lub pośladków). Parcie i nacisk wywołane przez dziecko czasami są tak duże, że mimo maksymalnego rozciągnięcia krocza ulega ono pęknięciu.

Jednym ze sposobów uniknięcia głębokiego pęknięcia krocza oraz ochrony mięśni zwieracza odbytu przed rozerwaniem, a co za tym idzie – powikłań po porodzie i kalectwa matki, jest jego nacięcie. W miejscu tym tworzy się rana powstała z nacięcia lub pęknięcia, na którą tuż po porodzie zakładane są szwy. Poza rozciągnięciem adaptacyjnym nacięcie i rana są głównymi przyczynami bolesności krocza. Kobiety skarżą się na silny ból odczuwalny w okolicy krocza podczas chodzenia, nie mogą swobodnie siadać, czują odrętwienie w miejscu nacięcia, silne ciągnięcie skóry, a podczas wizyty w toalecie, oprócz bólu, odczuwają nieprzyjemne pieczenie. Jest to szczególnie odczuwalne w przypadku założonych na ranę szwów nierozpuszczalnych (takich, które mniej więcej w piątej dobie po porodzie należy usunąć w gabinecie lekarskim lub w domu przez położną) oraz wtedy, kiedy szwy nie są dobrze tolerowane przez nasze ciało.

Ból krocza jest najbardziej uciążliwy między trzecią a piątą dobą po porodzie.
Mamy odczuwają znaczną ulgę już w chwili zdjęcia szwów z krocza, zaś po mniej więcej dwunastu dniach powinno być ono dobrze wygojone. W tym czasie szczególnie ważna jest prawidłowa higiena gojącego się krocza: częste jego mycie, dokładne suszenie i wietrzenie gojącego się miejsca.

Aby przyspieszyć rekonwalescencję i poprawić stan mięśni krocza, zastosuj ćwiczenia mięśni dna miednicy metodą Kegla. Możesz rozpocząć ćwiczenia już po 24 godzinach po porodzie. Ćwiczenia te polegają na naprzemiennym ich napinaniu i rozluźnianiu.

JAK ĆWICZYĆ?
Mocno napinaj mięśnie wokoło pochwy i odbytu, tak jakbyś chciała powstrzymać mocz podczas jego oddawania. Wstrzymaj zaciśnięte mięśnie przez 10–15 sekund, rozluźnij się i napnij ponownie. Z każdym dniem staraj się napinać mięśnie, wydłużając czas ich napięcia 
i liczbę powtórzeń, aż dojdziesz do 50 powtórzeń. Ćwiczenia powodują lepsze ukrwienie dna miednicy i mięśni krocza, polepszając ich kondycję, a w przyszłości zapobiegają niekontrolowanemu nietrzymaniu moczu. Ogromną zaletą tych ćwiczeń jest to, że są niezauważalne dla innych. Można wykonywać je w różnych pozycjach, w zasadzie wszędzie, w pracy przy biurku, stojąc w kolejce w sklepie, siedząc na ławce w parku, na kanapie przed telewizorem czy też stojąc w korku w samochodzie.

Ćwiczyć należy codziennie, najlepiej trzy razy dziennie, przez 5–10 minut.
Podczas wykonywania tych ćwiczeń należy pamiętać,aby nie napinać mięśni brzucha oraz pośladków. Kolejnym elementem prawidłowego wykonywania ćwiczeń jest prawidłowe oddychanie – wdech nosem i wydech ustami, bez tzw. wstrzymywania wdechu. Pamiętaj, że w razie jakichkolwiek wątpliwości, nasilonego bólu lub wystąpienia temperatury i obrzęku krocza, niezwłocznie skontaktuj się ze swoim lekarzem lub położną.

Beata Sikorskapołożna dyplomowana – specjalista w położnictwie rodzinnym, doula, doradca rodzinny.