Witaminy dla zdrowia - dieta wspomagająca odporność.

W czasie ciąży szczególną uwagę powinnaś zwrócić na podnoszenie odporności organizmu oraz wzmożoną ochronę przed przeziębieniami, grypą czy innymi chorobami. Jest to szczególnie ważne w okresie letnio-jesiennym, kiedy twój organizm jest narażony na większą liczbę czynników chorobotwórczych.



Ciąża zmienia sposób działania systemu immunologicznego. Niestety, często dochodzi do obniżenia i stłumienia reakcji obronnej organizmu, aby zarodek, a następnie płód, nie został odrzucony i potraktowany jako ciało obce. Leukocyty, nazywane równie często białymi krwinkami, to morfotyczne elementy krwi odpowiadające między innymi za ochronę przed patogenami,czyli różnego rodzaju wirusami i bakteriami. Na szczęście istnieją sposoby, które pozwalają wzmocnić układ immunologiczny, co wpłynie pozytywnie na twój stan zdrowia, a także na stan zdrowia dziecka, co jest najważniejsze. Najlepsza metoda to wzbogacenie diety w konkretne witaminy i składniki mineralne.

Dieta zwalczająca grypę

Dobrze zbilansowana dieta to najlepszy środek profilaktyczny,a w dodatku nie zaszkodzi twojemu dziecku.W jadłospisie mamy powinny znaleźć się duże ilości czosnku, zielonych warzyw liściastych, owoców cytrusowych i wody. Pomarańczowe warzywa i owoce zawierają β-karoten, który pobudza i zapewnia sprawną reakcję organizmu w przypadku pojawienia się patogenu. Jednocześnie chroni dziecko przed ich szkodliwym działaniem.

Powinnaś również uwzględnić źródła pełnowartościowego białka – mięso kurczaka, wieprzowinę, jajka(oczywiście kupowane w miejscu, w którym mamy pewność, że zostały poddane zabiegom sterylizacjii oczyszczenia) czy nabiał. W każdym posiłku powinien znaleźć się jeden z wymienionych składników. Ważny jest też udział niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego podczas przygotowania sałatek lub surówek dodaj odrobinę oleju z nasion lnu,a między posiłkami sięgaj po orzechy i nasiona.

Co obniża naszą odporność?

Unikaj produktów z dużą zawartością tłuszczów nasyconych i smażonych, np. dań typu fast food. Nie powinnaś też spożywać zbyt dużych ilości cukrów prostych i rafinowanej mąki, które znajdziesz głównie w wypiekach cukierniczych. Warto zrezygnować też z kofeiny i pokarmów niebezpiecznych – skorupiaków,serów pleśniowych czy surowych potraw mięsnych.

Suplementy – tak czy nie?

Aby wzmocnić odporność, można również wykorzystać dostępne na rynku suplementy diety – preparaty witaminowo-mineralne. Jednak zawsze należy skonsultować to z lekarzem prowadzącym ciążę, w innym przypadku niepotrzebnie ryzykujemy zdrowiem swoimi dziecka.

Witaminy, które warto suplementować:

• Witamina A: dawka 5000-10000 IU (jednostka aktywności lub efektu substancji biologicznie czynnych takich jak witaminy) – znacznie zmniejsza objawy przeziębienia

• Witamina C: 5000 mg

• Witamina D: około 400-600 jednostek na dobę

• Witamina E: około 800 jednostek na dobę

• Żelazo: dawkę dobiera lekarz

• Selen: około 200 mikrogramów na dobę

• Cynk: około 30-50 mg dziennie pozwala uniknąć zachorowania na grypę lub skraca czas trwania objawów.

Czego unikać?

W czasie ciąży szczególnie ważne jest, aby unikać chorób przenoszonych drogą pokarmową, właśnie ze względu na fakt, że układ odpornościowy jest osłabiony i nie zareaguje prawidłowo w przypadku pojawienia się patogenu.

1. Zawsze myj ręce i narzędzia kuchenne w gorącej wodzie z płynem lub innym środkiem myjącym przed przygotowaniem potraw lub jedzeniem.

2. Unikaj surowych i niedogotowanych potraw,zwłaszcza owoców morza, jajek, domowego majonezu lub ciast z kremami.

3. W celu ograniczenia ryzyka zachorowania na listeriozę ogranicz jedzenie wędlin, wędzonych lub marynowanych ryb – zawsze pamiętaj o wysokiej temperaturze i czasie jej działania na poszczególne produkty spożywcze.

Miętowa zupa z cukinii i gruszki

Składniki: 2 cukinie, biała część pora, ząbek czosnku, duża i miękka gruszka,2 małe twarde pomidorki, litr bulionu warzywnego, gałka muszkatołowa, świeży imbir, sok z połowy limonki,łyżeczka masła, kilka listków świeżej mięty.

Sposób przygotowania: por pokrój w talarki, zeszklij na maśle i dodaj ząbek czosnku, pokrojone cukinie i podduś.

Przełóż do garnka i zalej bulionem.Gruszkę obierz, pokrój, wrzuć do garnka. Całość zagotuj i zmiksuj, dodaj gałkę muszkatołową, imbir i sok z limonki.

Ozdób pokrojonymi twardymi pomidorkami i posyp świeżą miętą.

Zupa krem z selera

Składniki: łodyga selera naciowego, bulwa selera,2 korzenie pietruszki, natka pietruszki, por (kawałek około 10 cm), łyżka oliwy.

Sposób przygotowania: por pokrój w talarki i przesmaż na oliwie, dodaj pozostałe pokrojone i obrane warzywa, zalej litrem wody i gotuj. Zmiksuj wszystkie składniki i posyp świeżo posiekaną natką pietruszki.

www.kalorynka.pl