Uzupełniaj suplementy - przeczytaj, dlaczego kwas foliowy jest ważny?

Kwas foliowy jest konieczny do prawidłowego rozwoju płodu i powinien być zażywany jeszcze przed planowanym zajściem w ciążę. Przyjmowanie kwasu foliowego przez cały okres ciąży może zalecić lekarz.

Radość, gdy zobaczymy dwie upragnione kreski na pasku ciążowym, jest dla każdej przyszłej mamy nie do opisania. Jednak często ta euforia przeplata się z myślami o tym, czy dziecko, które nosimy w sobie, urodzi się zdrowe. By te obawy zmniejszyć, każda przyszła mama przynajmniej trzy miesiące przed planowanym zajściem w ciążę powinna zadbać o odpowiednią podaż kwasu foliowego.

                              

Ciąża jest szczególnym okresem w życiu kobiety. Dochodzi w nim do zmiany zapotrzebowania na poszczególne składniki. Kwas foliowy, zwany inaczej witaminą B9, jest niezbędnym składnikiem w procesach wzrostu i rozwoju komórek organizmu. Odpowiada za właściwe funkcjonowanie układu krwionośnego, nerwowego czy pokarmowego. Prawidłowy jego poziom w organizmie zapewnia, że maleństwo otrzymuje odpowiednią ochronę przed powstaniem wad z zakresu ośrodkowego układu nerwowego, między innymi rozszczepem cewy nerwowej, warg, podniebienia oraz wrodzonymi wadami układu moczowego.Jednak dobroczynny wpływ kwasu foliowego nie dotyczy tylko organizmu nowo rozwijającego się maleństwa. Przyszli rodzice również nie powinni o nim zapomnieć. Witamina B9 pośrednio bierze udział w syntezie neuroprzekaźników, takich jak adrenalina,noradrenalina i serotonina, chroniąc tym samym organizm przed stresem i zapewniając mu dobre samopoczucie. Dodatkowo w przypadku mężczyzn poprawia również jakość nasienia.

Kwas foliowy jest jednak witaminą egzogenną, której nasz organizm sam nie potrafi wytworzyć, dlatego tak ważny jest fakt, aby zadbać o jego właściwą podaż w diecie. Wśród warzyw najlepszymi źródłami tego składnika są wszelkie liściaste i ciemnozielone, takie jak: brokuł, szpinak, brukselka, sałata, szparagi, kapusta,natka pietruszki, jak również buraki, pomidor czy nasiona roślin strączkowych.

Oprócz tego witaminę B9 znajdziemy w bananach, kiwi, pomarańczach,żółtkach jaj oraz pestkach słonecznika i orzechach. Tuż przed zajściem w ciążę i w jej pierwszych miesiącach niezbędna będzie także dodatkowa suplementacja kwasem foliowym, o którą powinien zadbać nasz lekarz ginekolog.

Śniadanie – jajecznica ze szczypiorkiem i szynką, pieczywo pełnoziarniste, pokrojone słupki papryki i ogórka Kubek kawy zbożowej z mlekiem

II śniadanie – shake bananowy (składniki: kefir naturalny, banan, granulowane otręby pszenne)

Obiad – krem ze szpinaku Tagliatelle pełnoziarniste z brokułami i kurczakiem, szklanka wody mineralnej z plastrem cytryny

Podwieczorek – serek wiejski z dodatkiem rzodkiewki, natki pietruszki i ziół, pieczywo pełnoziarniste, szklanka soku pomidorowego.

Kolacja – sałatka z kaszą gryczaną,buraczkami, suszonymi pomidorami,fetą i pestkami słonecznika, kubek herbaty czarnej lub zielonej. 

Magdalena Czyrynda-Koleda
Specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk Dietosfera – Poradnia Dietetyczna                  

www.dietosfera.pl