Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Od dzisiaj Polacy mogą zadbać o swoje zdrowie jeszcze lepiej niż dotychczas. Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) opublikowali bowiem nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, która znacząco różni się od swojej poprzedniczki z 2009 r. Zmiany te są wyrazem postępu w naukach medycznych, uwzględniają wyniki najnowszych badań naukowych, a także rekomendacje uznanych światowych ośrodków eksperckich.

       

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA 
związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. 

1. Spożywaj posiłki regularnie, 4-5 posiłków, co 3-4 godziny.

2. Warzyw i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego, co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach – ¾ warzywa i ¼ owoce.

3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.

4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem, bądź częściowo serem.

5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0, 5 kg na tydzień). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych, jaja.

6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastąp je tłuszczami roślinnymi.

7. Unikaj spożycia cukrów i słodyczy. Zastępuj je miodem i owocami.

8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.

9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 litra dziennie.

10. Nie spożywaj alkoholu.

Źródło: www.izz.waw.pl