Higiena intymna po porodzie

ZARÓWNO SAMA CIĄŻA, JAKI NARODZINY DZIECKA TO NIEWĄTPLIWIE WIELKA ZMIANA.KAŻDA KOBIETA MUSI PAMIĘTAĆ O TYM, ŻE ZMIANY TE ZACHODZĄ RÓWNIEŻ W INTYMNYCH OKOLICACH CIAŁA,PONIEWAŻ PORÓD TOTEŻ OGROMNY WYSIŁEK I NIEMALŻE REWOLUCJA DLA ORGANIZMU.W ZWIĄZKU Z TYM MŁODA MAMA ZE WZGLĘDU NA WIĘKSZĄ PODATNOŚĆ NA ZAKAŻENIA MUSI W SZCZEGÓLNY SPOSÓB ZADBAĆ O HIGIENĘ INTYMNĄ, ABY SKUTECZNIE UCHRONIĆ SIĘ PRZED EWENTUALNYMI INFEKCJAMI. OTO KILKA PROSTYCH ZASAD, KTÓRYCH NALEŻY PRZESTRZEGAĆ,BY WSPOMAGAĆ GOJENIE SIĘ RAN POPORODOWYCH I OGRANICZENIE RYZYKA POWIKŁAŃ Z TYM ZWIĄZANYCH.                   

SKÓRA MUSI ODDYCHAĆ

Każda kobieta lubi czuć się świeżo i pięknie, dlatego też dużą uwagę przywiązujemy do bielizny, którą zakładamy na co dzień. Satynowe, koronkowe majteczki– podobnie jak w okresie ciąży, niestety muszą jeszcze poczekać. Wykonuje się je ze sztucznych włókien, których zasadniczą wadą jest to, że nie przepuszczają powietrza. Jeśli nie zapewnimy odpowiedniej wentylacji okolic intymnych, wówczas doprowadzimy do wytworzenia się środowiska sprzyjającego rozwojowi bakterii i grzybów. To z kolei pociąga za sobą ryzyko powstawania rozmaitych zakażeń, których należy unikać nie tylko w czasie połogu. Idealnym rozwiązaniem będzie stosowanie przewiewnej bielizny, która pozwoli skórze swobodnie oddychać również w tym strategicznym dla kobiet miejscu.Kwestia odpowiedniego doboru odzieży dotyczy też warstw wierzchnich, czyli rajstop a nawet spodni.Dobrze by było, gdyby i one były wyprodukowane z naturalnych, przyjaznych dla skóry materiałów.

DOBRY KIERUNEK

Prawidłowa higiena po porodzie obejmuje stosowanie delikatnych środków myjących do miejsc intymnych.Oczywiście nie powinny być to te same kosmetyki,których używamy do odświeżania reszty ciała.Popularne płyny, żele do kąpieli a nawet zwykłe mydła mają zasadowy odczyn pH, czyli w konsekwencji niszczą naturalną barierę ochronną skóry. Niestety sprzyja to występowaniu rozmaitych infekcji i zakażeń.Sporym ryzykiem jest również pojawienie się w tego typu produktach środków aromatyzujących,które choć ładnie pachną, dodatkowo mogą podrażniać.Warto więc do mycia okolic intymnych używać specjalnie do tego przeznaczonych płynów i emulsji.Jednak przed dokonaniem zakupu dokładnie czytajmy etykiety umieszczone na produkcie. Z naszego punktu widzenia nie powinien wydawać się kuszący zapach ani kolor, ale przede wszystkim informacja o tym, czy produkt był testowany w klinikach ginekologiczno-położniczych, czy w swoim składzie zawiera kwas mlekowy chroniący naturalną florę bakteryjną oraz czy posiada odczyn pH 5-5,5 (obojętny dla naszej skóry).Równie ważny co same środki pielęgnujące, jest kierunek mycia, osuszania oraz podcierania miejsc intymnych.Zawsze powinnyśmy zwracać uwagę, aby był to ruch od przodu ku tyłowi. Dzięki temu zapobiegniemy przenoszeniu bakterii z okolic odbytu w delikatne okolice sromu. Ryzyko wystąpienia infekcji zmniejszymy używając osobnego ręcznika przeznaczonego wyłącznie do okolic intymnych.

MOKRE CHUSTECZKI

Te przeznaczone do higieny intymnej powinny być zawsze w zasięgu ręki. To szybki, prosty a co najważniejsze niezawodny sposób, aby zachować czystość i świeżość niemalże w każdych warunkach. Wykonano je z delikatnego materiału, często również nasączonego płynem myjącym, który dodatkowo łagodzi ewentualne podrażnienia.

KĄPIEL 

Relaks w wannie wypełnionej pianą to marzenie wielu z nas. Niestety nie jest to najlepszy sposób na odprężenie dla kobiet po porodzie. W trakcie takiej kąpieli zanieczyszczona woda swobodnie wpływa do pochwy w konsekwencji sprzyjając pojawianiu się infekcji. Zdrowy organizm powinien się z tym uporać,jednak w przypadku osłabienia czy nawracających problemów z upławami oraz grzybicą lepszym rozwiązaniem będzie prysznic. Jeśli jednak pokusa relaksującej kąpieli jest nie do odparcia, pamiętaj by po wyjściu z wanny sięgnąć po krem przeciwbakteryjny,np. Clotrimazol (dostępny w aptekach bez recepty).

ĆWICZENIA

Jedną z nieprzyjemnych dolegliwości będących konsekwencją ciąży i porodu może być nietrzymanie moczu. Wiele kobiet uskarża się również na brak satysfakcji seksualnej a nawet bolesność podczas stosunków. Wiąże się to bezpośrednio z osłabieniem mięśni Kegla. Na szczęście istnieje prosty sposób,aby się przed tym uchronić. Wystarczy wykonywać kilka razy dziennie po około 20 powtórzeń niezbyt skomplikowanego ćwiczenia. Polega ono na rytmicznym zaciskaniu i rozluźnianiu mięśni krocza. Łatwość polega na tym, że można takie ćwiczenia wykonywać także podczas wielu codziennych czynności, jak oglądanie telewizji, praca przy komputerze a nawet relaks z książką w pozycji leżącej.

Czy wiesz, że:

• w szpitalu położna może będzie chciała obejrzeć zużyty podkład higieniczny, aby ocenić, czy proces gojenia rany w macicy przebiega w sposób prawidłowy;

• w połogu nie można używać tamponów,ponieważ zatrzymując krew i odchody połogowe wewnątrz, tworzą się warunki idealne do powstania zakażeń miejsc intymnych;

• pojawienie się miesiączki po porodzie jest kwestią indywidualną. Może nastąpić po czterech a nawet 8 tygodniach od porodu.Kobiety, które karmią piersią mogą niemieć miesiączki przez cały okres laktacji,jeśli często karmią maluszka. Z upływem czasu i zmniejszającą się częstotliwością karmień spada również poziom prolaktyny a w konsekwencji pojawi się miesiączka;

• intensywność krwawień i długość cyklu po porodzie mogą być nieregularne, ale po kilku miesiącach sytuacja unormuje się.