Duży brzuch po porodzie - dlaczego on nie chce zniknąć?

GDY MINIE EUFORIA SPOWODOWANA PRZYJŚCIEM NA ŚWIAT NOWEGO CZŁONKA RODZINY, ZMĘCZENIE USTĘPUJE MIEJSCA RUTYNIE I USTALA SIĘ NOWY PORZĄDEK RZECZY. KOBIETA REALIZUJE SIĘ W NOWEJ ROLI, JAKO SPEŁNIONA MATKA, ALE POD POZORNĄ SIELANKĄ CZĘSTO SKRYWA SIĘ MAŁY DRAMAT. ZAAKCEPTOWANIE SWOJEGO NOWEGO WCIELENIA MOŻE OKAZAĆ SIĘ TRUDNIEJSZE NIŻ PRZYPUSZCZAŁA. NIE WYSTARCZY BOWIEM URODZIĆ, ABY POZBYĆ SIĘ CIĄŻOWEGO BRZUSZKA. WÓWCZAS POJAWIA SIĘ NIEPEWNOŚĆ I DYSKOMFORT A NAWET STRACH, ŻE BYĆ MOŻE COŚ POSZŁO NIE TAK, JAK POWINNO. KOBIETA WCIĄŻ ZADAJE SOBIE PYTANIE: CZY JEST JESZCZE SZANSA NA ODZYSKANIE DAWNEJ FIGURY A JEŚLI TAK, TO JAK TEGO DOKONAĆ? ODPOWIADAMY: WSZYSTKO W TWOICH RĘKACH!

DALEKO DO IDEAŁU
Płaski brzuch – nie tylko po porodzie, to marzenie każdej kobiety. Tym bardziej bolesne może okazać się zderzenie z rzeczywistością, kiedy to osoby postronne, nieświadome faktu iż poród masz już za sobą, nadal ustępują Ci miejsca czy przepuszczają w kolejce. W tym okresie w sposób szczególny ciekawskie spojrzenia wzbudzają wiele negatywnych emocji.

Oczywiście tuż po porodzie brzuch nieco zmieni swój kształt, będzie wyraźnie spłaszczony. Jednak ulubione biodrówki będą musiały jeszcze trochę poleżeć w szafie, zanim sytuacja wróci do akceptowalnej przez Ciebie normy. Owszem, są takie kobiety, które nawet miesiąc po narodzinach dziecka wyglądają tak, jakby w ogóle nie rodziły. Są też takie, które nigdy nie wrócą do upragnionej formy. Jest to jednak zupełnie normalne. Od czego to zależy? Przede wszystkim od Ciebie i samego organizmu. A jak długo potrwa ta nierówna walka?
Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale pamiętaj, że każdy kolejny dzień, w którym podejmujesz właściwe działania, przybliża Cię do pożądanych efektów.

PRZED I PO PORODZIE
Tak naprawdę wiele zależy również od tego, ile uwagi poświęcałaś swojemu ciału w trakcie ciąży. Właściwa pielęgnacja skóry odpowiednio dopasowanymi do jej potrzeb preparatami przyniesie nam sporo korzyści także po narodzinach dziecka. Nie bez znaczenia pozostają
też nawyki żywieniowe z okresu ciąży. Potocznie mówi się, że w tym szczególnym momencie życia kobieta je za dwoje, ale nie jest to zdrowe podejście ani dla przyszłej mamy, ani jej pociechy. Dieta kobiety ciężarnej powinna być tak zbilansowana, aby dostarczać
wszelkich niezbędnych składników każdej ze stron, co nie oznacza wcale, że konsekwencją musi być znaczny przyrost wagi. Jeśli masz wątpliwości dotyczące tego ile powinnaś ważyć w poszczególnych miesiącach ciąży, skonsultuj tę kwestię ze swoim lekarzem prowadzącym. Równie ważny dla końcowego efektu jest stan Twoich mięśni przed porodem
a nawet jeszcze przed zajściem w ciążę. Pamiętaj też, że nie wszystkie czynniki będziesz miała pod pełną kontrolą. Wpływ hormonów czy skłonności o podłożu genetycznym to elementy, z którymi pod pewnymi względami musisz się pogodzić. Warto, abyś zdawała sobie z nich sprawę i świadomie postrzegała problem pociążowego brzuszka, jako całość.
Oczywiście nie bez znaczenia pozostaje także wiek, w którym zostajesz mamą i liczba przebytych ciąż.

PORÓD I CO DALEJ?
Brzuszek po ciąży będzie się zmniejszał w związku ze spadkiem masy ciała oraz obkurczaniem się macicy – temu procesowi mogą towarzyszyć wciąż bolesne skurcze. Nawet jeśli przed zajściem w ciążę mogłaś się pochwalić silnymi mięśniami i pięknie wyrzeźbionym
brzuchem, po porodzie nie poradzą sobie one z nadmiarem zwiotczałej skóry. Odpowiednie ćwiczenia i właściwa pielęgnacja to klucz do sukcesu, aby ją nieco zredukować. Pamiętaj jednak, że u każdej kobiety będzie to widoczne w różnym stopniu i będzie wymagało odpowiednio więcej czasu. Nie warto się zbyt szybko zniechęcać, nawet jeśli znane Ci są
przypadki znacznie szybszego powrotu do wymarzonej figury. Jeśli jednak pomimo wielu wysiłków nadal spędza Ci sen z powiek ta niezbyt estetyczna pamiątka, możesz zwrócić się o pomoc do chirurga plastyka. Dla jednych może to być droga na skróty – choć
nie zawsze wskazana, a dla innych jedyny sposób na poprawę samopoczucia. Tego problemu nie należy lekceważyć, ale miejmy na uwadze, że zawsze taniej i bezpieczniej będzie zapobiegać ćwicząc i nawilżając skórę a przede wszystkim nie przejadając się w ciąży.

NIC NA SIŁĘ
We wszystkim należy zachować umiar. Kilka tygodni połogu to bardzo trudny czas dla kobiety. Musi się zmierzyć z kolejną szalejącą burzą hormonów, oswoić się ze zmianami fizjologicznymi, zaakceptować nową – najczęściej odbiegającą od wymarzonego ideału
sylwetką a przede wszystkim realizować się w nowej roli – mamy na pełny etat. Odpowiednie przygotowania już w czasie ciąży – zarówno te dotyczące natury psychicznej, jak i fizycznej, pozwolą na nieco łagodniejszy powrót do rzeczywistości, ale już w nowym wydaniu. Często w natłoku codziennych obowiązków nawet nie zdążymy się zorientować, kiedy te niepożądane zmiany w organizmie ustępują. Owszem, nie wszystkie kobiety mają tyle szczęścia. W niektórych przypadkach efekt będzie wymagał więcej wysiłku i samozaparcia. Podstawą jest wypoczynek, zdrowa dieta oraz ćwiczenia odpowiednio dostosowane do Twoich możliwości w danym czasie. Miej na uwadze jednak fakt, iż nie możesz się zbytnio
forsować.