Dieta w połogu i dla mam karmiących

OBECNIE NIE ZALECA SIĘ DIETY ELIMINACYJNEJ U KARMIĄCYCH PIERSIĄ MAM, ANI U

CIĘŻARNYCH. DIETA W LAKTACJI POWINNA BYĆ ZBILANSOWANA, RÓŻNORODNA I 

ZDROWA. NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA ZWIĘKSZONE ZAPOTRZEBOWANIE ENERGETYCZNE O

500 KCAL W CIĄGU DOBY – KOSZT WYTWARZANIA MLEKA MATKI. ZWIĘKSZONE

ZAPOTRZEBOWANIE JEST NA WITAMINY, MINERAŁY I BIAŁKO. NALEŻY SPOŻYWAĆ

PEŁNOWARTOŚCIOWE POSIŁKI Z NIEPRZETWORZONYCH LUB MAŁO

PRZETWORZONYCH, NATURALNYCH, DOBREJ JAKOŚCI I RÓŻNORODNYCH PRODUKTÓW.


CO JEMY?

Wyróżniamy cztery grupy produktów, na które warto zwrócić szczególną uwagę:

•produkty z pierwszej grupy, czyli produkty zbożowe,powinny być
spożywane w ilości 6. do 11. porcji dziennie. Zaliczamy tu pieczywo,
ziarna, kasze i płatki.Należy rozważyć spożywanie pieczywa z mąk z
pełnego przemiału lub innych gatunków mąk nadających się do wypieku
chleba, np. mąka gryczana;

•produkty z grupy drugiej to świeże i suszone warzywa i owoce. Należy
spożywać do 5. porcji dziennie warzyw i do 4. porcji dziennie owoców;

•produkty grupy trzeciej to te dostarczające białko pochodzenia
roślinnego i zwierzęcego, jak: mleko i jego przetwory, jajka, mięso,
ryby, nasiona roślin strączkowych, zboża. Należy spożywać 6. porcji
dziennie, przy czym połowę powinien stanowić sam nabiał.

•produkty ostatniej grupy to tłuszcze roślinne i zwierzęce:oleje roślinne, masło, oliwa z oliwek. Około 3 łyżki dziennie.

Nie zaleca się stosowania żadnych diet odchudzających czy niskokalorycznych i stanowczo odradza się stosowanie środków farmakologicznych  wspomagających utratę tkanki tłuszczowej.

CO PIJEMY?

Do zaspokajania pragnienia najlepsza jest woda, ale również soki – szczególnie świeże, (wypijane do 0,5 litra dziennie, stanowią doskonałe  źródło witamin), mleko, herbaty owocowe i ziołowe. Łącznie należy wypijać około 2. litrów płynów na dobę. Produkty takie jak kawa, herbata, czekolada, kakao spożywane przez karmiącą matkę w dużych ilościach mogą powodować u dziecka pobudliwość, płaczliwość, kłopoty z zasypianiem.
Winowajcą jest zawarta w nich kofeina. U niemowlaka ma długi okres półtrwania – nawet kilkanaście godzin i szybko kumuluje się w organizmie dziecka. Najlepiej na co dzień wybierać napoje bezkofeinowe.Dopuszczalne jest jedynie okazjonalne spożycie niewielkiej
ilości alkoholu wielkości połowy kieliszka wina, po nakarmieniu dziecka, z odstępem czasowym 2-3 godzin. Po tym czasie alkohol zostanie wydalony z pokarmu. Przy spożyciu większej ilości należy odczekać do ustąpienia objawów u matki,mleko odciągnąć i wylać. Kobiety, które regularnie spożywają alkohol nie powinny karmić piersią. Gdy dziecko wypije mleko matki zawierające alkohol,szczególnie większą ilość niż 5 g etanolu może
być senne, pojawiają się wymioty, potliwość, zaburzenia wzrostu i rozwoju neurologicznego.

CZEGO UNIKAMY?

Niekorzystne reakcje u niektórych niemowląt mogą wywołać produkty takie jak:

• potrawy ciężkostrawne: smażone, tłuste mięso i wędliny, sery żółte, dojrzewające i pleśniowe,

• produkty wzdymające: groch, fasola, kapusta, cebula,rzodkiewka, drożdże – mała ilość tych produktów nie powinna zaszkodzić,

• produkty o zdecydowanym smaku i zapachu: czosnek,kalafior, ostre przyprawy,

• silne alergeny: mleko i jego przetwory, jajka, owoce cytrusowe, truskawki, kakao, czekolada, orzechy głównie ziemne i ryby.

Gdy po jakimś produkcie spożytym przez matkę u dziecka występuje: kolka jelitowa, niepokój, wysypka, biegunka, krew w stolcu to mogą to być objawy alergii. W dłuższym przedziale czasowym może występować niedobór masy ciała.

ZWIĘKSZONE RYZYKO

Alergie u dzieci karmionych piersią są rzadsze, ponieważ pokarm kobiecy ma właściwości ochronne za pomocą przeciwciał, które wyścielają śluzówkę jelita noworodka i stanowią barierę dla alergizujących białek. Alergia  na mleko krowie występuje najczęściej. Nienależy jednak wykluczać z diety mleka i jego przetworów„na wszelki wypadek”, jedynie gdy
zaobserwujemy objawy nietolerancji u noworodka. Pojawienie się refluksu żołądkowo-przełykowego może wskazywać właśnie na to. Gdy lekarz rozpozna taką alergię, matka musi stosować dietę eliminacyjną, która dostarcza odpowiedniej ilości białka i wapnia. Można stosować preparaty witaminowo- mineralne.Na okres karmienia piersią najlepiej jest
podtrzymać decyzję o niepaleniu papierosów z czasu ciąży. Pokarm matki karmiącej i dym z otoczenia wpływają niekorzystnie na dziecko. Nikotyna zmniejsza działanie prolaktyny, przez co wpływa niekorzystanie na laktację. Dym papierosowy zawiera metale ciężkie i trucizny,wpływa rakotwórczo i związki te przechodzą do mleka matki. Dzieci matek
palących mają zwiększone ryzyko śmierci łóżeczkowej oraz chorują częściej nas chorzenia układu oddechowego. Uznaje się, że matka która nie jest w  stanie rzucić palenia powinna je ograniczyć do maksymalnie 5 papierosów dziennie i utrzymać karmienie naturalne, które i tak jest  korzystniejsze dla niemowlaka niż karmienie sztuczne

Tekst: Mgr Ilona Kawalec, położna pracująca w Szpitalu Miejskimw Rudzie Śląskiej na Oddziale Patologii Ciąży