Dieta w połogu i dla mam karmiących piersią...

OBECNIE NIE ZALECA SIĘ DIETY ELIMINACYJNEJ U KARMIĄCYCH PIERSIĄ MAM, ANI U CIĘŻARNYCH. DIETA W LAKTACJI POWINNA BYĆ ZBILANSOWANA, RÓŻNORODNA I ZDROWA. NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA ZWIĘKSZONE ZAPOTRZEBOWANIE ENERGETYCZNE O 500 KCAL W CIĄGU DOBY – KOSZT WYTWARZANIA MLEKA MATKI. ZWIĘKSZONE ZAPOTRZEBOWANIE JEST NA WITAMINY, MINERAŁY I BIAŁKO. NALEŻY SPOŻYWAĆ PEŁNOWARTOŚCIOWE POSIŁKI Z NIEPRZETWORZONYCH LUB MAŁO PRZETWORZONYCH,NATURALNYCH, DOBREJ JAKOŚCI I RÓŻNORODNYCH PRODUKTÓW.

CO JEMY?

Wyróżniamy cztery grupy produktów, na które warto zwrócić szczególną uwagę:

• produkty z pierwszej grupy, czyli produkty zbożowe,powinny być spożywane w ilości 6. do 11. porcji dziennie. Zaliczamy tu pieczywo, ziarna, kasze i płatki.Należy rozważyć spożywanie pieczywa z mąk z pełnego przemiału lub innych gatunków mąk nadających się do wypieku chleba, np. mąka gryczana;

• produkty z grupy drugiej to świeże i suszone warzywa i owoce. Należy spożywać do 5. porcji dziennie warzyw i do 4. porcji dziennie owoców;

• produkty grupy trzeciej to te dostarczające białko pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, jak: mleko i jego przetwory, jajka, mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, zboża. Należy spożywać 6. porcji dziennie, przy czym połowę powinien stanowić sam nabiał.

• produkty ostatniej grupy to tłuszcze roślinne i zwierzęce:oleje roślinne, masło, oliwa z oliwek. Około 3 łyżki dziennie.

Nie zaleca się stosowania żadnych diet odchudzających czy niskokalorycznych i stanowczo odradza się stosowanie środków farmakologicznych wspomagających utratę tkanki tłuszczowej.

CO PIJEMY?

Do zaspokajania pragnienia najlepsza jest woda, ale również soki – szczególnie świeże, (wypijane do 0,5 litra dziennie, stanowią doskonałe źródło witamin),mleko, herbaty owocowe i ziołowe. Łącznie należy wypijać około 2. litrów płynów na dobę.Produkty takie jak kawa, herbata, czekolada, kakao spożywane przez karmiącą matkę w dużych ilościach mogą powodować u dziecka pobudliwość,płaczliwość, kłopoty z zasypianiem. Winowajcą jest zawarta w nich kofeina. U niemowlaka ma długi okres półtrwania – nawet kilkanaście godzin i szybko kumuluje się w organizmie dziecka. Najlepiej na co dzień wybierać napoje bezkofeinowe.Dopuszczalne jest jedynie okazjonalne spożycie niewielkiej ilości alkoholu wielkości połowy kieliszka wina, po nakarmieniu dziecka, z odstępem czasowym 2-3 godzin. Po tym czasie alkohol zostanie wydalony z pokarmu. Przy spożyciu większej ilości należy odczekać do ustąpienia objawów u matki,mleko odciągnąć i wylać. Kobiety, które regularnie spożywają alkohol nie powinny karmić piersią. Gdy dziecko wypije mleko matki zawierające alkohol,szczególnie większą ilość niż 5 g etanolu może być senne, pojawiają się wymioty, potliwość, zaburzenia wzrostu i rozwoju neurologicznego.

CZEGO UNIKAMY?

Niekorzystne reakcje u niektórych niemowląt mogą wywołać produkty takie jak:

• potrawy ciężkostrawne: smażone, tłuste mięso i wędliny, sery żółte, dojrzewające i pleśniowe,

• produkty wzdymające: groch, fasola, kapusta, cebula,rzodkiewka, drożdże – mała ilość tych produktów nie powinna zaszkodzić,

• produkty o zdecydowanym smaku i zapachu: czosnek,kalafior, ostre przyprawy,

• silne alergeny: mleko i jego przetwory, jajka, owoce cytrusowe, truskawki, kakao, czekolada, orzechy głównie ziemne i ryby.

Gdy po jakimś produkcie spożytym przez matkę u dziecka występuje: kolka jelitowa, niepokój, wysypka,biegunka, krew w stolcu to mogą to być objawy alergii. W dłuższym przedziale czasowym może występować niedobór masy ciała.

ZWIĘKSZONE RYZYKO

Alergie u dzieci karmionych piersią są rzadsze, ponieważ pokarm kobiecy ma właściwości ochronne za pomocą przeciwciał, które wyścielają śluzówkę jelita noworodka i stanowią barierę dla alergizujących białek. Alergia na mleko krowie występuje najczęściej. Nienależy jednak wykluczać z diety mleka i jego przetworów„na wszelki wypadek”, jedynie gdy zaobserwujemyobjawy nietolerancji u noworodka. Pojawienie się refluksu żołądkowo-przełykowego może wskazywać właśnie na to. Gdy lekarz rozpozna taką alergię, matkamusi stosować dietę eliminacyjną, która dostarczaodpowiedniej ilości białka i wapnia. Można stosować preparaty witaminowo- mineralne.Na okres karmienia piersią najlepiej jest podtrzymać decyzję o niepaleniu papierosów z czasu ciąży. Pokarm matki karmiącej i dym z otoczenia wpływają niekorzystnie na dziecko. Nikotyna zmniejsza działanie prolaktyny, przez co wpływa niekorzystanie na laktację. Dym papierosowy zawiera metale ciężkie i trucizny,wpływa rakotwórczo i związki te przechodzą do mleka matki. Dzieci matek palących mają zwiększoneryzyko śmierci łóżeczkowej oraz chorują częściej naschorzenia układu oddechowego. Uznaje się, że matkaktóra nie jest w stanie rzucić palenia powinna jeograniczyć do maksymalnie 5 papierosów dzienniei utrzymać karmienie naturalne, które i tak jest korzystniejszedla niemowlaka niż karmienie sztuczne

Tekst: Mgr Ilona Kawalec, położna pracująca w Szpitalu Miejskimw Rudzie Śląskiej na Oddziale Patologii Ciąży