Dieta przyszłego taty bye, golonko.

Planując rozpoczęcie starań o dziecko, przyszli rodzice powinni zadbać o zdrowy styl życia, na który składają się: zbilansowana dieta i aktywność fizyczna. Właśnie: rodzice, a nie tylko przyszła mama. Dlatego, przyszły tato: koniec z tłustą golonką, piwem i papierosami! 
Czas na rybę w warzywach!

Sposób odżywiania ma wpływ na funkcjonowanie narządów rozrodczych. 
Dieta przyszłych rodziców powinna składać się z urozmaiconych, dobrej jakości produktów. Ważne jest regularne spożywanie posiłków, najlepiej pięć razy dziennie co trzy godziny. Nieregularne jedzenie zaburza metabolizm i zakłóca naturalny rytm pracy organizmu. Istotnym aspektem jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje około 2l wody, która uczestniczy we wszystkich procesach, jakie zachodzą w organizmie. 
Przyszli rodzice powinni zadbać też o aktywność fizyczną, która pozytywnie wpływa na płodność.

WIEM, CO JEM

Prawidłowo zbilansowana dieta zapewnia optymalną masę ciała. Nadwaga i otyłość niekorzystnie wpływają na płodność, dlatego osoby starające się o dziecko powinny dążyć do unormowania masy ciała.
Menu przyszłych rodziców powinno być przede wszystkim pełnowartościowe, bogate
w niezbędne witaminy i minerały. Do jadłospisu warto wprowadzić żytnie pieczywo, pełnoziarniste płatki, razowe makarony oraz grube kasze. Należy zrezygnować z białego pieczywa, tradycyjnych makaronów i dań na bazie mąki pszennej. Warto ograniczyć spożywanie słodkości. Cukry proste, znajdujące się w produktach cukierniczych, daniach mącznych i deserach, bardzo szybko się wchłaniają i odkładają w postaci tkanki tłuszczowej. Do diety należy bezwzględnie wprowadzić dużą ilość warzyw i owoców. Zawarte w nich witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warzywa są bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który korzystnie wpływa na błony śluzowe, wspomaga perystaltykę jelit.

Warzywa powinny pojawiać się codziennie w trzech-czterech posiłkach. Bardzo ważną rolę odgrywa również białko, które powinno pochodzić z:

• chudych gatunków mięsa: drób, królik, cielęcina,
• ryb, wskazane są ryby morskie ze względu na zawartość kwasów omega 3 (łosoś, halibut,      dorsz),
• produktów mlecznych i jaj (nie warto wybierać odtłuszczonych serów czy jogurtów,
  gdyż utrudniają przyswajanie wapnia, należy wybierać produkty bez cukru),
• roślin strączkowych będących jednocześnie źródłem błonnika pokarmowego.

Należy unikać tłustych gatunków mięs, kiełbasi wysoko przetworzonych wędlin, które zawierają konserwanty i sztuczne dodatki, które sprzyjają odkładaniu toksyn w organizmie, co wpływa niekorzystnie na płodność. Rodzice powinni też wyeliminować ze swojej diety alkohol, papierosy i ograniczyć spożywanie produktów z kofeiną. Nie bez znaczenia dla prawidłowego przebiegu procesów w organizmie jest prawidłowa gospodarka tłuszczowa. Osoby planujące poczęcie dziecka powinny starać się opierać dietę na bazie zdrowych tłuszczy takich jak: olej rzepakowy, olej z pestek winogron, oliwa z oliwek czy olej lniany. Należy również spożywać orzechy włoskie, laskowe i pestki dyni.

NIE ZBĘDNE WITAMINY I MINERAŁY

Przyszły tata powinien zwrócić uwagę na: 

Cynk i kwas foliowy: współdziałają one w syntezie cząsteczek DNA, które są w szybkim tempie produkowane przez plemniki. Cynk odgrywa ważną rolę w metabolizmie hormonów, wytwarzaniu nasienia i regulacji żywotności plemników. Niedobór powoduje obniżenie poziomu testosteronu, zmniejszenie ilości nasienia, hipogonadyzm, zaburzenia potencji,zmniejszoną żywotność plemników i bezpłodność.

Superprodukty: najbogatszym źródłem cynku są czerwone mięso, ryby, drób, produkty pełnoziarniste i nasiona roślin strączkowych. Korzystny wpływ na jakość spermy ma też kwas foliowy, który jest obecny w zielonych liściastych warzywach.

Selen: bierze udział przy tworzeniu jednego z przeciwutleniaczy, dlatego ma duży wpływ na jakość nasienia. Połowa selenu obecnego w organizmie mężczyzny znajduje się w jądrach
i gruczołach płciowych, a także w produkowanej przez nie spermie. Odpowiada on za prawidłową budowę i ruchliwość witki plemnika. Jest też niezbędny podczas produkcji testosteronu.

Superprodukty: ryby morskie, nieoczyszczone produkty zbożowe i mąki z pełnego przemiału, czosnek, grzyby i pomidory.

Witamina C: zalicza się do ważnych przeciwutleniaczy oddziałujących na nasienie. Jej rolą jest ochrona DNA plemników przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Ponadto zapobiega zlepianiu się plemników.Konsekwencją jej niedoboru w organizmie mężczyzny może być spadek liczby i ruchliwości plemników. Witamina C dodatkowo poprawia stopień wchłaniania mikroelementów, które biorą udział w tworzeniu spermy.

Superprodukty: czarna porzeczka, papryka czerwona, zielona, brukselka, kalafior, szpinak, cytryny, pomarańcze, kapusta czerwona, biała.

Witamina E: wpływa na płodność i potencję seksualną.Bierze udział w procesie produkcji spermy, wpływa na aktywność i długość życia plemników. Dzięki zdolności neutralizacji wolnych rodników w środowisku tłuszczowym chroni ich błony komórkowe przed zniszczeniem. Niedobór zmniejsza wydzielanie hormonu gonadotropowego, co może przyczynić się do zwyrodnienia plemników i problemów z płodnością.

Superprodukty: produkty roślinne: oleje (słonecznikowy,kukurydziany, sojowy, rzepakowy,
z orzecha włoskiego), orzechy (migdały, orzechy włoskie i ziemne),nasiona, pełne ziarna zbóż, kiełki pszenicy, zielone warzywa liściaste (brukselka, sałata, szpinak, kapusta),warzywa (marchewka, czosnek), jaja, mleko. 

W przypadku diety ubogiej w niezbędne składniki odżywcze warto wprowadzić suplementację. Dobór suplementów należy skonsultować z lekarzem lub dietetykiem w celu wybrania najlepszego rozwiązania, po wcześniejszym wykonaniu niezbędnych badań laboratoryjnych. Przy doborze suplementów diety należy kierować się przede wszystkim składem, warto decydować się na preparaty naturalne, ponieważ lepiej się wchłaniają, a przez to są bardziej skuteczne.

Małgorzata Pelikan
specjalista do spraw żywienia, dietetyk kliniczny
Klinika GYNCENTRUM, Katowice
www.gyncentrum.pl