Dieta dla dziecka

Dla rozwijającego się dziecka dieta jest niezwykle ważna, gdyż w okresie dorastania kształtuje się ciało młodego człowieka. I chodzi tu o prawidłową dietę, a nie „śmieciowe” odżywianie, które niestety bardzo często ma miejsce. Rodzicom często trudno jest pogodzić potrzebę dostarczenia swoim pociechom witamin i minerałów z grymasami latorośli. Jak żywić nasze pociechy, by rozwijały się prawidłowo i nie brakowało im składników odżywczych?

                          



Jadłospis dziecka


Powinien być jak najbardziej urozmaicony i bogaty w substancje odżywcze. Ilość kalorii uzależniona jest od wieku dziecka, ale zwykle dzieci młodsze potrzebują
więcej energii, gdyż stale rosną i się rozwijają. W diecie pociechy powinny znaleźć się odpowiednie proporcje węglowodanów, białek i tłuszczy:

- węglowodany – powinny zajmować nie więcej niż 55% całego dziennego zapotrzebowania energetycznego. Najbardziej polecane są cukry złożone pochodzące z owoców, warzyw oraz pełnoziarnistego pieczywa;

- białka – stanowić powinny do 20% kalorii na dobę.Głównym ich źródłem powinny być białka pochodzenia zwierzęcego. Ich niedobór może doprowadzić do nieprawidłowego rozwoju organów wewnętrznych oraz zaburzeń wzrostu. Z tego też powodu dzieci nie powinny być na wegetariańskiej diecie;

- tłuszcze – muszą pokrywać dzienne zapotrzebowanie w maksymalnie 30%. Nie podajemy dziecku tłustego mięsa, smażonego na oleju. Dużo lepiej jest zaserwować mięso gotowane lub duszone. Należy przy tym pamiętać, by ograniczyć do minimum słodycze i fast-foody. Nie dość, że nie mają żadnych wartości odżywczych, to jeszcze szkodzą zdrowiu powodując próchnicę, problemy jelitowo-żołądkowe oraz otyłość.

Złe nawyki


Często ciężko nam zmienić nawyki naszych dzieci, gdyż sami mamy z tym problem. Prawda jest taka, że dzieci naśladują nasze zachowania, również te związane z żywieniem. Nie ma się zatem co dziwić, gdy maluch powie, że on też chce rybę z frytkami zamiast
warzyw. Nie powinniśmy wtedy karać dziecka za to, że nie chce jeść. Znajdźmy sposób, by przekonać go, że powinien zjeść posiłek. Warto zadbać o to, by posiłki
były kolorowe lub ułożone w jakiś obrazek. Jeśli dziecko nie chce jeść, nie warto zmuszać go na siłę. Może się okazać, że jest uczulone na np. mleko i trzeba wówczas zdiagnozować to u specjalisty. Spróbuj również gotować razem z dzieckiem, wówczas chętniej zje posiłek. eksperymentowanie z nowymi smakami Warto potraktować posiłek jako zabawę – namów pociechę na i próbowanie nowych potraw.


Artykuł powstał
we współpracy z dietoteczka.pl