Aktywne 9 miesięcy

Aktywność ruchowa ważna w czasie ciąży
Aktywność fizyczna kobiet ciężarnych, podobnie jak w przypadku pozostałych osób, jest bardzo ważna każdego dnia. To, w jaki sposób przyszłe mamy będą realizować swoją aktywność, to sprawa zupełnie osobista . Nie ma większego znaczenia czy będzie to ruch
nad morzem, w górach czy w parku obok domu. Najważniejsze jest dopasowanie konkretnych
aktywności do możliwości ciężarnej i dobre samopoczucie.



Ruch to zdrowie
Mało kto zdaje sobie sprawę, że przeciętna zdrowa kobieta w ciąży, niezależnie od trymestru w którym aktualnie się znajduje, powinna dziennie pokonać odległość około 5-6 km. Jest to dystans, który korzystnie wpływa na zdrowie i kondycję, a do tego gwarantuje dobre samopoczucie. Poświęcając czas na aktywności fizyczne warto wiedzieć, że w trakcie ciąży w ciele kobiety następują pewne naturalne zmiany – krzywizny kręgosłupa, obciążenie stawów i rozluźnienie więzadeł. Trudno o lepszy sposób na kompensowanie wspomnianych zmian i unikanie ewentualnych dolegliwości bólowych niż ruch. Najlepiej na świeżym powietrzu.

Czas na aktywności
Śmiało je można planować samemu: spacery, basen, gimnastyka w domu. Można również skorzystać z zajęć zorganizowanych, prowadzonych przez profesjonalnie przygotowane do tego osoby. Są to zajęcia taneczne dla kobiet w ciąży – doskonale relaksują matkę i dziecko oraz wspomagają ogólną wydolność organizmu. Coraz więcej przyszłych mam decyduje
się na zajęcia pilatesu i yogi – wpływają na wzmacnianie poszczególnych partii ciała, kontrolowanie własnego ciała, a także są doskonałą nauką relaksacji.
Warto zwrócić uwagę na zajęcia na basenie, które doskonale relaksują i wzmacniają mięśnie.
Kluczową kwestią w kontekście aktywności fizycznych jest poświęcenie uwagi na trening mięśni dna miednicy. Są to mięśnie odpowiedzialne za statykę i stabilność narządów moczowo-płciowych, jak również uczestniczą aktywnie w porodzie. Te ćwiczenia
śmiało można nazwać formą swoistego treningu.


Siłownia?
Często dostaję pytania, czy przyszłe mamy mogą korzystać z siłowni? Tak, jednak trening musi być ułożony z wykwalifikowaną osobą, która ma odpowiednie kompetencje do prowadzenia treningów kobiet ciężarnych. Najlepiej, jeżeli jest to fizjoterapeuta, ponieważ
doskonale zna biomechanikę ciała kobiety w ciąży. Warto spytać o dostępność tego typu trenerów zanim wybierzemy się na siłownię.

Przygotuj się do porodu
Zdarzają się przypadki, że z powodów ginekologicznych do pewnego momentu przyszłe matki nie mogą podejmować aktywności fizycznej. W takich sytuacjach warto pamiętać, że mniej więcej od 37. tygodnia ciąży należy rozpocząć nawet minimalny wysiłek. Będzie on potrzebny dla wstawienia się dziecka w kanał rodny, wystąpienia akcji porodowej samoistnej
w terminie porodu, poprawy krążenia i poprawy samopoczucia. Niska aktywność fizyczna kobiet ciężarnych jest powodem występowania chorób wikłających ciąże, złego
samopoczucia, męczliwości, obniżonego nastroju, występowania akcji skurczowej spontanicznej po terminie porodu oraz gorszej tolerancji na ból i wysiłek porodowy.

mgr Martyna Mączka, zwyciężczyni 2. edycji konkursu „Położna na Medal”